Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet
Harjoittelun perustietoa  

Harjoittele eri tehoilla. Juoksun yksi tärkeimmistä periaatteista kuuluu: harjoittele eri vauhdeilla ja rasitustasoilla. Aktiivijuoksijan tulee käyttää kehittyäkseen kaikkia edellä mainittuja harjoitustehoja ja –muotoja, eli hänen tulee juosta säännöllisesti kaikilla vauhdeilla kevyestä peruskestävyyslenkkeilystä täysvauhtisiin vetoihin. Myös terveysliikkujalle on tärkeää, että harjoittelussa on vaihtelua ainakin jonkin verran, esimerkiksi peruskestävyyttä, sykettä jonkin verran nostattavaa tehokkaampaa juoksua sekä helppoja pyrähdyksiä.

Toinen tärkeä harjoitteluperiaate kuuluu: tehokkaita harjoituspäiviä tulee seurata aina kevyitä, palauttavia päiviä. Aktiivijuoksijat tarvitsevat kovan harjoituksen jälkeen 2-4 kevyttä päivää. Tänä aikana he voivat tehdä helppoa peruskestävyysharjoittelua ja lihaskuntoharjoittelua. Sama periaate toimii myös kuntojuoksijoiden harjoittelussa. Ohessa tietoa eri harjoitusmuodoista. Klikkaa otsikkoa saadaksesi lisätietoja.