Menu Color:
Main Color:
Käyttäjätunnus esim: Virtanen Ville
Salasana esim: 000999
  Kirjautumisohjeet

 

 

 

16

Piilosokeri tuhoaa terveyden

Piilosokeri tuhoaa terveyden

Terveellisiksi mielletyt tuotteet saattavat olla yllättävän sokeroituja. Nautimme sokeria helposti liikaa, koska sitä hiipii ruokiin salakavalasti. Olympiavoittaja Sami Jauhojärvi valitsee ruokavalionsa huolellisesti ja välttää piilosokeria.

 

 

 

 

 

Olympiavoittaja Sami Jauhojärvi suosittelee Hiihto-lehden (4/2015, ilmestyy 22.9.2015) artikkelissa panostamaan oikeiden ruokien valintaan.
– Suosittelen käyttämään mahdollisimman paljon maustamattomia raaka-aineita ja natural-tuotteita.
Terveellisiksi mielletyt tuotteet saattavat olla yllättävän sokeroituja. Monen kuntoilijan ja urheilijan aamupalaan kuuluvan mysliannoksen sisältö voi yllättää.
– Yksi yleisimmistä piilosokerin ja -rasvan lähteistä urheilijoiden perusruokavaliossa on mysli. Myös kokonaisrasvapitoisuudesta olisi hyvä tietää, onko rasva myslin pähkinöiden sisältämää rasvaa vai jotakin muuta, Jauhojärvi sanoo.

Välipala on tärkeä, mutta ei sokerilla maustettuna
Huippuhiihtäjän mielestä urheilijan tulee nauttia päivittäin laadukas välipala.
– Omaan välipalaani kuuluu esimerkiksi hedelmiä, vihanneksia, täysjyväriisiä ja katkarapuja. Mielestäni paljon harjoitteleva jaksaa tällä huomattavasti paremmin kuin lautasellisella sokerijogurttia ja -mysliä.
Piilosokeria on kaikkialla. Tavallinen 200 gramman mansikkajogurtti sisältää peräti kuuden sokeripalan verran lisättyä sokeria. Maailman terveysjärjestö WHO:n saantisuositus niin sanotulle vapaalle sokerille on 50 grammaa eli 19 sokeripalaa päivässä. Ravitsemuksellista tarvetta sokerimäärälle ei ole, sillä juoksijakin saa hiilihydraatteja monipuolisesta ruokavaliosta riittävästi.
Maratonilla nautittava energiageeli on asia erikseen, sillä silloin juoksija tarvitsee energian nopeasti käyttöön. Geeliä vaativia kisatilanteita kertyy useimmille niin harvoin, etteivät ne vaikuta kokonaisravitsemukseen.

Uusi muoto diabeteksesta
Sokeriaineenvaihdunnan häiriöiden yhteys muistisairauksiin on saanut tutkimuksista uutta vahvistusta. Diabeetikkojen kohonnut sairastumisriski muistisairauksiin on huomattu jo 1980-luvulla. 
Uudet tutkimukset ovat tuoneet asiantuntijoille lisää ymmärrystä insuliinin tai insuliinin puutteen vaikutuksista. Geriatrian erikoislääkäri Petteri Viramon mukaan verensokerin muutokset voivat näkyä salakavalasti suoraan aivoissamme ja muistitoiminnoissamme.
– Jotkut oppikirjat nimittävät jo Alzheimerin tautia tyypin kolme diabetekseksi. Tämä ajatus on mullistava ja avaa asiaan uusia näkymiä. Olennaista on se, että ei tarvitse olla tyypin kaksi diabetesta, jotta voi olla tyypin kolme diabetes, Viramo kertoi Ylen Akuutti-ohjelmassa.
Monipuolinen kotiruoka ja liikunta vähentävät muistisairauksiin sairastumisen mahdollisuutta. 
– Omilla valinnoillamme voimme laskea riskiä alle puoleen. Omat elämäntavat ovat äärettömän tärkeitä.

Teksti Pena Rekiranta
(Artikkeli julkaistu Juoksija-lehdessä 7/2015, ilmestyy 25.9.2015) 

 

Julkaistu: | Avainsanat: | Kommentteja (0) | Luettu (12785) kertaa
Kommentointi ei ole avoinna