torstai , 14 marraskuu 2019

5 vinkkiä juoksualustan valintaan

Juoksualustan voi valita myös harjoitustavoitteen mukaan. Onneksi meillä Suomessa riittää vaihtoehtoja.

1

Nauti juoksusta. Me suomalaiset olemme etuoikeutetussa asemassa: missään muualla maailmassa ei ole niin loistavia hiekkateitä juoksijan alle kuin meillä. Muualla hiekkatiet ovat enimmäkseen juoksijalle liian karkeaa sepeliä tai kivikkoa.

Lihakset tykkäävät ja keho säästyy vammoilta, kun askel soljuu hyvällä hiekkatiellä pehmeästi ja joustavasti. Hiekka-alusta vaimentaa askeleen iskua, mutta samalla se antaa juuri sopivasti pitoa ponnistukselle. Peruslenkkeily kannattaakin tehdä suurelta osin hiekkapintaisilla reiteillä.

Talvellakin iso osa hiekkateistä on mainiossa juoksukunnossa, vaikka lunta onkin tiellä.

2

Juoksutehoa radalta ja asvaltilta. Kun haluat kehittää nopeutta ja raakaa suorituskykyä, tee se riittävän kovilla alustoilla radalla ja asvaltilla. Tämä on myös lajinomaista treeniä, sillä näillä alustoilla vedetään kovimmat kisatkin. Kehon ja varsinkin jalkojen pienten lihasten ja jänteiden on totuttava kilpailualustaan, jotta askel kehittyy tehokkaaksi ja samalla myös taloudelliseksi.

3

Pururata ja nurmikko hellivät lihaksia. Pehmeällä alustalla iskutus vaimenee ja askelkontakti pitenee, joten keho saa aikaa palautua kovempien treenien välissä. Nauti siis rauhallisesta menosta näillä alustoilla. Muista kuitenkin, että liiallinen pehmeällä juoksu voi rasittaa akillesjänteitä ja väsyttää hermostoa.

Usein maastojuoksun kisareitit on vedetty nurmikoille ja pururadoille, joten näillä alustoilla pitää tehdä jonkin verran myös kilpailuun valmistavaa harjoittelua.

4

Polkujuoksu tekee ketteräksi. Kehitä hermoston herkkyyttä, tasapainoa ja jalkojen joustoa epätasaisilla alustoilla. Hyvillä poluilla keho saa samantapaista palautumista kuin nurmikolla ja pururadalla. Vaativa luonnonalusta on sitten jo oma lajinsa, ja siihen pitää tehdä omia spesiaaliharjoitteita.


Niin hyvää kuin polkujuoksu onkin, se ei kehitä tasaisten alustojen vaatimaa juoksutehoa riittävästi. Tämä ilmiö toteutuu usein suunnistajilla: vaikka kuntoa onkin, juoksuvoima ei riitä radoille ja maanteille.

5

Harjoittele monipuolisesti. Yksi suomalaisen ympäristön etu on myös se, että juoksualustoja on helppo vaihdella ilman rajoituksia. Asvaltilta voit hypätä helposti polulle, ja päinvastoin, ja urheilukentät ovat julkisessa käytössä. Hyvään harjoitteluun kuuluu monipuolinen alustojen vaihtelu, jopa yhden juoksulenkin sisällä.

 

Jäisillä alustoilla juokseminen jumittaa kroppaa ja lihaksia helposti. Nasturit helpottavat, mutta eivät poista kokonaan liukkauden väsyttävää haittaa keholle.

 

 

 

 

 

 

Teksti Ari Paunonen Kuvat Ari J. Hyytiäinen, Ari Paunonen, Scanstockphoto

Juttu julkaistu Juoksijassa 6/2019.

Tarkista myös

Nyyttärimaraton – Helsinki 10.11.2019

Maraton 1 Roope Kuitunen 3.43.58 2 Aarno Lehtola 3.44.45 3 Teemu Huusko 3.46.18 4 Mikko …

Vastaa

X