perjantai , 10 huhtikuu 2020

Ensimmäinen Juoksija-lähettiläs Johanna Sällinen

Kuva Niko Niinivirta

Olen ensimmäinen Juoksija-lähettiläs. Siksi minulla on ilo kertoa, kuka olen, miten päädyin juoksun pariin ja mikä minua motivoi juoksijana.

Syntymäaika ja paikka: 3.3.1988 Valkeakoski

Asun: Turussa

Työskentelen: Digitaalisen markkinoinnin parissa Lowell Suomi Oy:llä

Seurani: Turun Urheiluliitto

Päämatkani kestävyysjuoksussa: 5000 m & 1500 m

Tulevaisuuden tavoitteeni ja unelmani juoksemisessa: Rikkoa ennätykseni molemmilla matkoilla, ja onnistua erityisesti vitosella; saada ennakkoluuloton ja rohkea juoksu.

Löysin kestävyysjuoksun: Vanhempieni jalanjäljissä, kun vanhempani ottivat minut kaverini kanssa mukaan Valkeakoskelle kunniakierrokselle, josta ensimmäiset muistoni ovat 5-vuotiaana. Minulla oli eväät mukana, mutta niiden sijaan innostuin juoksemaan rataa ympäri useamman kierroksen, kun muutkin viilettivät radalla.

Motivaationi juoksijana: Omien rajojen ylittäminen ja ennätysten juokseminen. Juoksussa parhaita fiiliksiä tuo helppouden löytäminen kovissa treeneissä. Kestävyysurheilussa kiehtoo myös se tasapaino, jota se tuo elämääni: juostessa kaikki vaikeimmatkin asiat järjestyvät pään sisässä, ja juoksu antaa paljon energiaa töihin ja muuhun elämään.

Parhaita kokemuksiani elämän varrelta: Yhtenä niistä on 1500 metrin ennätyksen juokseminen Yhdysvalloissa, Sam Houston State Universityssä. Paransin ennätystäni 6 sekuntia yhdessä kisassa. Viihdyin erittäin hyvin Yhdysvalloissa myös siksi, että yhteisöllisyys toi valtavasti lisää tsemppiä yksilöurheiluun. Vetoharjoituksissa eivät kannustaneet vain kestävyysjuoksijat, vaan kaikki joukkueemme jäsenet. Hommia tehtiin intohimoisesti, mutta pilke silmäkulmassa.

Tärkeimpiä asioita työarjen ja tavoitteellisen urheilun yhdistämisessä: Oma arki pitää rakentaa niin, että siitä nauttii. Harjoittelun ja työelämän pitää olla tasapainossa, jolloin juoksu kulkee työmatkalla ja ajatus on kirkas työpöydän ääressä. Arjen pitää myös haastaa riittävästi, muuten tylsistyn. Uuden oppiminen ja omien rajojen kokeilu tekevät arjesta mielekkään. Urheilun ja työelämän yhdistäminen vaatii myös tarkkaa suunnittelua, säännöllistä elämänrytmiä ja ajatusmaailman joustavuutta.

Arjessa rentoudun: Perheen, ystävieni ja kokkaamisen parissa. Tykkään erityisesti leipoa suklaakakkuja. Nautin myös hyvistä keskusteluista, rentouttavasta musiikista ja kauniista auringonlaskuista.

Aloitin kirjoittamisen: Kertoakseni siitä, millaista on yliopisto-opiskelun ja urheilun yhdistäminen Yhdysvalloissa.

Kirjoittaminen merkitsee minulle: Ajattelen kirjoittamalla. Se on tapani oivaltaa asioita, ja pysähtyä kiireisen arjen keskellä.

Esimerkki harjoitteluviikostani talvikaudella: Harjoitusviikko 1/2020 Espanjan leirillä

Päivä Aamupäivä Iltapäivä
Ma Pk 8 km Pk 6 km + rullaukset + lihaskunto 30 min
Ti Pk 6 km 8*1000 m / 2 min + verr. 6 km
Ke Pk 10 km Pk 8 km
To Pk 6 km Koordinaatiot, hypyt ja 6*200 m / 200 m + verr. 6 km
Pe Pyöräily 60min + lihaskunto 30 min
La Vk 14 km + verr. 4 km
Su Pk 8 km Pk 10 km

Yhteensä 112 kilometri juoksua ja 1 tunti pyöräilyä; Pk=peruskestävyys, Vk=vauhtikestävyys, Verr=veryttelyjuoksu

Tämän lisäksi fyssarin jumpat, liikkuvuusliikkeet, venyttelyt ja paikallinen uima-allas kylmäaltaana joka päivä.

Tsemppiä treeniviikkoosi ja tervetuloa seuraamaan blogiani!

Vastaa

X