maanantai , 10 joulukuu 2018

Juoksumatto helpottaa talvilenkkejä

Juoksumatto on mukava keino helpottaa talven juoksulenkkejä, varsinkin loskan, liukkauden ja pimeyden kiusatessa ulkona juoksua. Kotiin sijoitettu matto helpottaa myös lastenhoitoa ja antaa mahdollisuuksia omille lenkeille.

Matolla voit tehdä myös tavoitteellisia harjoituksia, sillä vakioitu vauhti tai rytmin muutokset antavat juoksulle oman mukavan vivahteensa. Tekniikkaa ja voimaa kehittävät ylämäkivedotkin ovat mahdollisia.
Ota kuitenkin muutamia asioita huomioon juoksumaton käytössä.

Juoksumaton vauhdit ovat helposti epätarkkoja

Maton ilmoittamat vauhdit eivät useinkaan ole täsmällisiä, joten aivan sekunnin tarkkoja harjoitusvetoja matolla ei kannata tehdä. Vauhdin ja matkan epätarkkuudesta huolimatta matto sopii mainiosti perusharjoitteluun, jossa on enemmän liikkumavaraa tehon suhteen.

Matolla kannattaa myös uskoa enemmän omiin tuntemuksiin tai sykkeeseen kuin mittarin tietoihin.

Maton matkan ja vauhdin tarkkuuteen vaikuttavat juoksijan paino, askeltyyppi, käytettävä vauhti ja myös se missä kohtaa mattoa juoksija juoksee. Maton moottorin teholla on suuri merkitys vauhtien täsmällisyyteen.

Jos haluat tarkkoja vauhtilukemia, sinun pitää tehdä maton kalibrointi mittanauhan, kellon ja pienten laskutoimitusten avulla.

Älä innostu paahtamaa talvella
liian kovatehoisia harjoituksia.

Vauhdit kurissa

Matolla juostessa lämpimät olosuhteet ja kevyet juoksuvarusteet innostavat nostamaan vauhtia. Muista mikä on harjoituksesi tavoite, äläkä innostu paahtamaa talvella liian kovatehoisia harjoituksia.
Voit juosta verryttelyt ja kevyen vauhdin osuudet ulkona vaikka huonossakin kelissä ja tehdä tehopätkät sisällä matolla.

Muista tekniikka

Juoksumatolla tekniikka on tutkimusten mukaan hyvin lähellä todellista juoksua. Alla pyörivä matto korostaa kuitenkin hieman lantion putoamista alas ja kantapäävoittoista askelta, varsinkin hitailla vauhdeilla juostessa. Kovilla vauhdeilla nämä tekijät eivät korostu niin paljon.

Ilmanvastus puuttuu

Sisätiloissa ja paikallaan juostessa puuttuu ilmanvastus, mikä tekee matolla juoksusta hieman helpompaa kuin ulkona. Tämä ero kompensoituu pitämällä matossa noin yhden prosentin nousukulmaa. Nousu on tällöin yksi metri 100 metriä kohti, tai asteissa 0,57.

Tutkimusten mukaan 5 min/km-vauhdissa yhden prosentin nousu tekee juoksemisesta hieman raskaampaa verrattuna tiejuoksuun tasaisella. 4 min/km-vauhti on yhtä raskasta, ja sitä kovempi vauhti on sitten jo hieman helpompaa. Kovissa vauhdeissa kannattaakin nostaa kulmaa noin kahteen prosenttiin, jos haluaa vertailuja tavalliseen juoksuun.

Syke nousee sisällä

Sykkeet ovat matolla juostessa hieman korkeammat kuin tavallisessa juoksussa, koska ilmanvirtauksen puuttuminen nostaa kehon lämpötilaa ja lisää hikoilua. Ota tämä huomioon pitkissä mattoharjoituksissa. Sijoita matto viileään paikkaan ja huolehdi ilmanvaihdosta.

Hyvää mäkiharjoittelua

Matto sopii hyvin ylämäkivetoihin, koska nousukulmaa pystyy säätämään helposti. Ylämäkivedoissa voit kehittää ja tarkkailla tekniikkaasi ja tehdä juoksuasennon ylläpitoharjoituksia. 6–7 prosentin mäkikaltevuus antaa kestävyysjuoksijalle selkeän voimavasteen.

Säästää jalkoja

Matot ovat aina jonkin verran joustavia, joten kovaan tai jäiseen asvalttiin verrattuna mattojuoksu säästää jalkoja. Myös pitävä alusta vähentää vammariskiä.

Seuraa kunnon kehitystä

Samaa mattoa ja vakioituja olosuhteita käyttäen voit tarkkailla kuntosi kehitystä yksinkertaisilla testijuoksuilla. Juokse verryttelyn jälkeen esimerkiksi 10–15 minuuttia vakiovauhdilla ja tarkkaile sykettäsi. Kunnon nousu pitäisi näkyä matalampina sykkeinä.

Puolesta ja vastaan

Juoksuvalmennuksessa on usein arvosteltu matolla juoksua. Moni uskoo sen vääristävän askellusta, koska alla on rullaava alusta. Mattoharjoittelu kuuluu kuitenkin monen huippujuoksijan vakio-ohjelmaan. Muun muassa norjalaiset Ingebrigtsenin veljekset sekä Suomen ykkösnimi Topi Raitanen suosivat mattojuoksua jopa kesällä. Matolla rasitustaso pysyy vakiona ja askelrytmiä ja -tekniikkaa on helppo kontrolloida.

Ja onhan aina parempi juosta pitävällä alustalla kuin lipsutella jäisillä ja lumisilla teillä.

Teksti Ari Paunonen

Tarkista myös

Kisaennakko: EM-maastot Hollannin Tilburgissa 9.12.2018

Suomi osallistuu seitsemän juoksijan joukkueella Euroopan maastomestaruuskisoihin Hollannin Tilburgissa sunnuntaina 9. joulukuuta. Joukkueen kärkinimi Topi …

Vastaa

X