perjantai , 23 elokuu 2019

Miksi uinti vahvistaa sydäntä?

Myytti: Kevyt uinti matalalla sykkeellä kehittää tehokkaasti kestävyyttä.

Uinti on poikkeuksellinen kestävyyslaji, koska siinä voi tehdä töitä lepoasennossa ja veden noste saa uimarin leijumaan melkein painottomassa tilassa. Kaiken kukkuraksi veden hydrostaattinen paine ympäröi vartaloa hellävaraisesti ja kireitä lihaksia huljutellen.

Siksi ei ole ihme, että rauhallisessa uinnissa syke pysyy matalana. Yksi vaatimus sille kuitenkin on. Uintitekniikan on oltava sen verran hyvä, että pystyt liukumaan rennosti. Jos hosut ja jännität vääriä lihaksia uppoamisen pelossa, syke kyllä nousee, mutta kunto ei kohoa samassa suhteessa.

Sydän vahvistuu ja kunto kohoaa, vaikka uimarin syke pysyisi maltillisissa lukemissa.

Sillä ei ole niin suurta väliä, mitä tekniikkaa käytät. On parempi uida rennosti selkää, jos rintauinnin tai vapaan tekniikka on vielä hakusessa. Rintauinnissa ja vapaalla ilma olisi osattava puhaltaa veteen, sillä muuten pää on epämukavassa asennossa, mikä vaikuttaa koko vartalon asentoon.

Mutta kehittyykö kestävyyskunto, jos syke on parikymmentä lyöntiä matalampi kuin juoksulenkillä?

Koska uimari liukuu lähes vaakatasossa ja veden paine ympäröi kehoa, veri palaa hyvin nopeasti ja tehokkaasti sydämeen. Sydän täyttyy verellä ennen jokaista lyöntiä, jolloin se venyy ja sen tilavuus kasvaa. Siksi myös maksimisyke voi jäädä vedessä 15 lyöntiä matalammaksi kuin maalla liikkuessa.

Sydämen sanotaankin tekevän uinnissa poikkeuksellisen tehokkaasti tilavuustyötä. Sydän suurenee ja kunto kohoaa, vaikka syke pysyisi maltillisissa lukemissa.

Täysin vastakkainen esimerkki uinnille on raskaiden painojen punnertaminen hitaasti ylös. Sydän kiihdyttää sykettään ja paine verisuonistossa kasvaa. Staattisessa lihastyössä verta ei kuitenkaan palaa runsaasti takaisin sydämeen, vaikka se tekee rajusti töitä kovalla sykkeellä.

Suurta painetta vasten työskennellessään sydän ikää kuin hörppii osittain tyhjää. Sen seinämät kyllä paksuuntuvat tästä painetyöstä, mutta moottorin tilavuus ei kasva.

Uinnin rento ja dynaaminen lihastyö sen sijaan on sydämelle parasta mahdollista rasitusta.

Uiminen huoltaa myös lihaksia, koska veden paine ja raajojen liike hieroo kudoksia. Monet hiihtäjät ja ultramatkoille tähtäävät juoksijat hyödyntävät uintia kesäharjoittelussaan. Lämpiminä kesinä se onnistuu ilman märkäpukua, jolloin vedessä voi käydä vaikka kesken maastolenkin.

Ei ole liioiteltua sanoa, että uinnin avulla pidempi harjoitus voi olla sekä selvästi kestävyyttä kehittävä että myös huoltava.

Uiminen huoltaa myös lihaksia, koska veden paine ja raajojen liike hieroo kudoksia

Tuomio

Uinti kehittää kestävyyttä ja vahvistaa sydäntä tehokkaasti, vaikka syke on paljon matalampi kuin juoksussa. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että pystyt liukumaan vedessä rennosti, mutta tyylillä ei ole väliä. Samalla vesi huoltaa myös lihaksia.

Teksti Seppo Anttila Kuva Shutterstock

Juttu julkaistu Juoksijassa 5/2018

Tarkista myös

Nyyttärimaraton – Helsinki 20.8.2019

Maraton 1 Mikko Perttula 3.58.19 2 Aarno Lehtola 4.12.53 3 Marko Karhapää 4.16.06 4 Katja …

Vastaa

X