torstai , 14 marraskuu 2019
Arja Uusitalo Polkuporinat ylirasitustila -podcastissa
Mikael Heerman haastatteli ylirasitustilasta Arja Uusitaloa Polkuporinat-podcastiin.

Miten välttää ylirasitustila? – Arja Uusitalo vastaa

Ylirasitustila on ikävä ja pahimmillaan vuosia vaivaava tila. Syksyn tullen uutta harjoituskautta suunnitellessa kannattaa tarttua heti käsijarruun ja ottaa huomioon myös elämän muut osa-alueet. Liiallinen intoutuminen uusien projektien parissa voi viedä pitkällä aikavälillä kuntoa huonompaan suuntaan.

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Arja Uusitalo jakaa Mikael Heermanin Polkuporinat-podcastissa kattavan paketin tieto ylikuormitustilan välttämiseen, oireiden tulkitsemiseen ja tilasta toipumiseen.

Kestävyysurheilutaustan omaava Uusitalo on kokenut itsekin ylikuormitustilan ja on uransa aikana auttanut useita satoja kohtalotovereitaan. Uusitalo korostaa podcastissa, että ylikuormitustilan taustalla on usein paljon muutakin, kuin pelkästään runsas määrä liikuntaa.

-Päivä täyttyy helposti kaikenlaisella ja palautumisaikaa jääkin liian vähän. Voi olla että joskus laiminlyödään, tai ihan tarkoituksellisesti säädellään ravintoa ja unta. Se rupeaa kasaamaan elimistöön väsymystä ja usein on kyse elimistön kokonaisvaltaisesta häiriötilasta ja tasapainottomuudesta joka liittyy stressifysiologiaan.

Ylikuormittumisen taustalta löytyvät muut tekijät liittyvät usein myös työhön, opiskeluihin tai muuttuneeseen elämäntilanteeseen. Vaikka ylirasitustila voi osua kenen tahansa kohdalle, Uusitalo nostaa riskialttiiksi ryhmäksi erityisen pedantit ihmiset, joille on tärkeää pärjätä hyvin kaikessa mihin ryhtyvät, antamatta missään periksi. Siinä vaiheessa kun suorittamista alkaa olla elämän jokaisella osa-alueella, myös stressielementtejä ja kuormaa voi alkaa kertyä huomaamattakin. Tämän päivän tavat yhteydenpidolle eivät tuo helpotusta tilanteeseen.

-Meidän pitää koko ajan olla käsillä ja siitä on nuorilla ihmisillä ja aikuisillakin henkistä kuormaa ja stressiä, että pitäisi heti olla vastaamassa viestiin tai olla käytettävissä.

Unettomuus, yleinen haluttomuus ja innottomuus sekä sairastelukierre ovat asioita, joihin Uusitalon mukaan viimeistään pitäisi reagoida. Taustalla voi hyvinkin olla piilevä pitkittynyt ylikuormittuminen ja stressi. Pedantti ihminen voi jäädä tässä kohtaa kiertämään ikävää kehää; samaan aikaan kun juokseminen ei edes huvita, voi tulla syyllinen, pettynyt tai jopa masentunut olo, koska olisi kuitenkin halunnut treenata.

Keho ei siis osaa määritellä tuleeko sille aiheutunut stressi urheilusta vai muilta elämän osa-alueilta. Ylikuormitustila ei vaadi esimerkiksi treenimäärien kohoamista, keho käsittelee erilaiset kuormittavat tekijät samassa paketissa.

-Se tarkoittaa melkein samaa asiaa, kuin jos juostaisi useita maratoneja päivässä, Uusitalo antaa vertauskuvan jatkuvalle stressille.

Tarkista myös

Kaisu Paulanto, Polkuporinat, roskajuoksu

Roskajuoksu tekee hyvää kunnolle ja luonnolle

Roskaaminen on tänä päivänä yksi iso ympäristöongelma. Jos olet miettinyt, mikä olisi helppo tapa kantaa …

Vastaa

X