perjantai , 21 syyskuu 2018

Näin virität sykemittarin näytöt

Sykemittarien ja gps-juoksukellojen valmiit tehdasasetukset palvelevat vain harvoin juoksijaa niin hyvin kuin voisivat. Viritä juoksukellon harjoitusnäytöt ohjeillamme – saat virittelyllä mittaristasi enemmän irti!

Juoksukellon pitää näyttää oikeita asioita, jotta laite auttaa juoksijaa. Usein näin ei ole uudessa sykemittarissa, vaan näytöt pitää valita sopiviksi.

Nykyaikainen sykemittari on itse asiassa pieni tietokone ranteessa. Etenkin monipuolisissa multisport-mittareissa – kuten Garmin Forerunner 935, Polar V800 tai Suunto Spartan – näytölle saa valtavasti erilaisia arvoja.

Mainituissa sykemittareissa on valmiiksi juoksuun oma harjoitustilansa. Oletusnäytöt suunnitellaan kuitenkin käyttäjille ympäri maailmaa. Näkyvillä ovat pikemminkin ostajia kiinnostavat ja ilman perehtymistäkin ilmiselvät asiat kuin juoksijalle tärkeimmät suureet. TIlanne on tosin parantunut näyttöjen tarkentuessa.

Näyttökokonaisuuksia saattaa olla juoksukäyttöön liian paljon ja tiedot siroteltu eri näytöille, joten tärkeimpien tietojen seuranta vaatii lenkillä toistuvaa näppäilyä.

 

Sykemittari muokkautuu monipuolisesti

Samat näytöt eivät sovi parhaiten jokaiselle juoksijalle, joten sikälikin säätömahdollisuus on hyve. Valintaan vaikuttavat esimerkiksi juoksijan taidot sekä treenin tai kilpailun tyyppi. Esimerkiksi vetotreeneissä kyseisen intervallin aika pitää saada näkyviin, kun taas kilpailussa kokonaisaika on olennainen.

Perusohjeet sykkeen jotakuinkin tuntevalle suomalaisjuoksijalle on silti helppo antaa. Rakensimme kaksi varmaa sykemittarin näyttökokonaisuutta, jotka palvelevat niin aloittelijaa kuin konkariakin.

 

Peruslenkin näyttö: aika, matka ja syke

Suunto Ambit 1 -sykemittari

Jos näyttöön mahtuu vain kolme suuretta, valitse syke sekä juoksijan perinteiset perustiedot ajanotto ja matka. Monessa mallissa voit näyttää tärkeimpänä pitämäsi suureen muita isommin numeroin, kuten kuvan Suunto Ambitissa.

Ajanoton ja matkan avulla voit seurata myös nopeuttasi. Konkarille pelkästään nämä suureet saattavat kertoa kaiken tarpeellisen.

Rasitus selviää sykkeestä, joten sen avulla aloittelijankin on helppo totutella eri harjoituksiin sopiviin rasituksiin. Selvitä ennen lenkkiä, millainen syke vastaa haluamaasi rasitusta. Lyhyisiin vetoihin syke ei kuitenkaan reagoi riittävän nopeasti.

Älä ahnehdi sykemittarin näytölle liikaa asioita.

Jos mukaan mahtuu neljäs suure, valitse joko hetkellinen vauhti tai askeltiheys eli kadenssi.

Hetkellinen vauhti toimii uusissa laatumittareissa luotettavasti gps:n tai useamman eri satelliittijärjestelmän avulla, mutta muutaman vuoden takaisissa laitteissa heitot olivat vielä liian suuria lenkki- tai kisavauhdin ohjaamiseen.

Hetkellinen askeltiheys kertoo, montako askelta juokset minuutissa nykyisellä askelluksellasi. Harrastajalla juoksu yleensä helpottuisi, mikäli askeltiheys kasvaisi kohti 180 askelta minuutissa. Ominaisuus on yleistymässä, muttei löydy läheskään kaikista sykemittareista.

 

Vetoharjoituksen näyttö

Garmin 920 XT -sykemittari

Vetoja varten voit tehdä kaikissa monipuolisissa sykemittareissa erillisen näyttökokonaisuuden. Siihen kuuluu kierroksen ajanoton lisäksi ainakin kierroksen matka. Lisäksi mukaan sopivat vetojen pituudesta ja mittarista riippuen syke, askeltiheys tai hetkellinen vauhti.

Kokonaisuudesta toiseen voit siirtyä lenkin aikana nappia painamalla. Kokonaisuuksia ei yleensä kannata tehdä oletusasetusten tapaan kolmea tai neljää, sillä niiden välinen rämppääminen häiritsee juoksua ja jää tekemättä.

Muista suureista juostessa ehkäpä hyödyllisimmät ovat kellonaika, keskisyke ja keskivauhti. Niitä tuskin tarvitset lenkillä kovin usein, joten harvoin käytettävä kolmoskokonaisuus on suureille hyvä paikka – mikäli siis koet ne tarpeellisina.

 

Hyödylliset mausteet sykemittariin

Muutamassa sykemittarissa askeltiheyden opettelua auttaa metronomitoiminto, joka tikittää tavoiterytmiä esimerkiksi joka neljännelle askeleelle.

Jos kaipaat uusia ideoita kaupunki- tai polkulenkeillesi, monipuolisen mittarin karttatoiminnot kannattaa opetella. Hienoja reittejä löytyy nimittäin netistä mittareiden ymmärtämässä gpx-muodossa. Sykemittarit ohjaavat pienelläkin näytöllä juoksijaa yllättävän selkeästi, joskin nämä ominaisuudet paranevat tulevaisuudessa näyttöjen kehittyessä.

Sovellukset ovat hiljalleen tulossa myös rannelaitteisiin. Jo nyt älykelloihin voi ladata erilaisia sovelluksia, mutta myös Suunnolla ja Garminilla on omat sovelluslataamonsa. Sieltä innokas säätäjä voi hakea mittariinsa vaikkapa yksinkertaisen sovelluksen, joka ennustaa matkan ja käytetyn ajan perusteella kisan loppuaikaa.

 

Garmin 920 XT -sykemittarin juoksudynamiikan näytöt

Garmin 920 XT:n juoksudynamiikan oletusnäyttö kertoo askeltiheyden, maakosketuksen keston ja kehon pystysuuntaisen liikkeen. Näistä enintään askeltiheys sopii jatkuvaan seurantaan, muut voi laittaa näkyviin tarkistusluonteisesti silloin tällöin.

Juoksukellon ostajan vinkit

1 Varmista ennen ostoa, että voit valita näytölle haluamasi asiat.
2 Mieti, mitkä sykemittarisi kertomat asiat auttavat sinua juostessasi.
3 Säädä näytöt sopiviksi mallista riippuen joko suoraan laitteesta tai mobiili- tai verkkopalvelusta.

 

Artikkeli on julkaistu alunperin Juoksijassa 7/2015.

Tarkista myös

Maija Oravamäki CCC - UTMB

Maija Oravamäki UTMB-viikon suomalainen ykkösnimi

Maija Oravamäki juoksi parhaan suomalaistuloksen polkujuoksun UTMB-viikolla. Hän oli viides 101 kilometrin mittaisessa ja lähes …

Vastaa

X