torstai , 14 marraskuu 2019

Sauvakävelystä peruskuntoa

Kysymys: Olen innokas kuntojuoksija, ja olen kokeillut myös sauvakävelyä. Se tuntuu melko kevyeltä lajilta, joten onko siitä hyötyä juoksutreeniksi?

Vastaus: Sauvakävely on juoksijalle hiihdon, pyöräilyn ja vesijuoksun kaltainen oheislaji. Nämä lajit eivät rasita jalkoja juoksun tapaan, mutta ne kehittävät tehokkaasti hengitys- ja verenkiertoelimistöä.

Sauvakävely on mainiota peruskestävyysharjoittelua, ja sen avulla on hyvä lisätä harjoitusaikaa. Parin tunnin lenkki on varsin helppo sauvakävellen.

Kävelyä voi tehostaa loikka- ja jopa juoksuvedoilla, jotka kehittävät jalkojen voimaa ja hapenottokykyä. Loikat ja juoksut onnistuvat hyvin varsinkin ylämäkeen. Vetojen pituus voi vaihdella muutaman askeleen teholoikista pitempään juoksuvetoon.

Maasto, jossa on mäkiä, pehmeää alustaa ja jopa suota, antaa sauvakävelylle lisää tehoa. Maastossa sauvan piikitkin pitävät hyvin. Asvaltilla ”tikuttaminen” on turhaa niin suoritustekniikan kuin rasittavuudenkin kannalta.

Tehokas käsityö antaa harjoitusta myös ylävartalolle. Tähän vaaditaan kuitenkin hyvä tekniikka, jonka avulla kuormitusta saadaan käsille ja myös keskivartalo aktivoituu mukaan.

Yhdistelmäharjoitus on hyvä peruskuntotreeni. Yhdistä esimerkiksi pyöräilyä, sauvakävelyä ja juoksua samaan harjoitukseen, jolloin saat mielekkään pitkän harjoituksen. Päälle sopii vielä uinti ja vesijuoksu uimahallissa.

1 Oikea sauvan pituus auttaa hyvään tekniikkaan. Sauvat kädessä ja paikallaan seistessä kyynärpää on 90 asteen kulmassa. Kokenut lajin harrastaja voi käyttää hieman pidempää sauvaa.

2 Suosi maastoalustaa, vältä asvalttia.

3 Nosta sykettä sauvaloikilla ja -juoksulla ylämäkeen.

Teksti Ari Paunonen Kuva Aapo Laiho

Juttu julkaistu Juoksijassa 8/2014.

Tarkista myös

Nyyttärimaraton – Helsinki 10.11.2019

Maraton 1 Roope Kuitunen 3.43.58 2 Aarno Lehtola 3.44.45 3 Teemu Huusko 3.46.18 4 Mikko …

Vastaa

X