torstai , 6 toukokuu 2021

Shimano Service Center ratkaisee pyörähuollon pähkinät

Kuva Jesper Andersson

[Mainos] Shimano Service Center -pyörähuollot tarjoavat vankkaa osaamista japanilaisvalmistajan komponenteilla varustettujen pyörien huoltoon. Kysyimme kahdesta liikkeestä, miten syntyy laadukas huolto polkupyörälle.

Lappeenrantalaisen Pyöräliike Varustamon yrittäjä Joni Niemi yhdistää Shimano Service Center -statuksen vankkaan laatuun.

– Brändinäkyvyys tuo meille merkittävää etua. Asiakkaat mieltävät, että huollot onnistuvat varmuudella, Niemi sanoo.

Erikoisetkin ongelmat ratkeavat, sillä mekaanikot saavat tarvittaessa apua Shimanon teknisestä tuesta sekä Shimano Service Centerien käyttöön tehdyistä kattavista ohjeista.

Kyse on itsenäisten pyörähuoltojen verkostosta, joka kattaa paitsi Suomen myös Euroopan Italiasta Islantiin. Suomesta Shimano Service Centereitä löytyy kolmisenkymmentä.

Shimano Service Center tuo mekaanikolle osaamista

Verkostossa mukana olevien liikkeiden pitää suorittaa Shimanon verkkokursseja vuosittain. Kyse ei tosin ole väkinäisestä pakosta, sillä huollot arvostavat Shimanon koulutusmateriaaleja.

Joni Niemen mukaan on keskeistä, että mekaanikot suorittavat kursseja. Niitä on kohdennettu erikseen esimerkiksi maantie- ja maastopyöriin.

Shimano Service Center maastopyörän joustokeulan huolto
Kuva Vincent Boon Photography / Shimano

Uutuuksista Shimano tekee erilliset aineistot, joten tuoreimmankaan pyörän kanssa työaikaa ei kulu turhaan hämmästelyyn. Mekaanikolle on arvokasta tietää, miten valmistaja on ajatellut vaikkapa Nexus-takanavan huollon tai Di2-sähkövaihteiden säädön. Käytännön vinkit säästävät aikaa huoltopukilla.

Normaaliaikana Shimanon asiantuntijat käyvät kouluttamassa mekaanikkoja myös kasvokkain.

Varaa pyörän huolto hyvissä ajoin

Shimano Service Centerit pitävät suoraan hyllyssä laajalti varaosia. Harvinaisimpia osia ei kuitenkaan voi jokaiseen liikkeeseen hyllyttää vaan ne tilataan tarvittaessa. Koronapandemia toi ennennäkemättömän kysyntäpiikin pyörien myyntiin ja huoltoon, joten harvinaisia osia saattaa joutua odottamaan.

Helsinkiläisen Haagan pyörähuollon yrittäjä Jaanus Järvensivu kehuu Shimanon ennakointikykyä.

– Yhteyshenkilömme varoitti jo kuukausia sitten, että osista voi tulla pulaa. Yhdessä katsoimme tilaukset kuntoon. Luotettavan huoltopalvelupyrkimyksen takia kaikki perusosat löytyvät hyllystä ihan kalleimpiin osasarjoihin asti, Järvensivu kertoo.

Pyöräily on yhä yleisemmin ympärivuotista. Silti huolloissa näkyy selkeä sesonkiluonne. Keväällä jonot kasvavat normaalinakin vuonna perus- ja vuosihuoltoihin. Koronan tuoman pyöräilyinnostuksen takia huoltotarve kannattaa ennakoida reilusti ennakkoon.

Huhtikuun alussa kysyessämme seuraavat vapaat ajat olivat Pyöräliike Varustamossa vajaan kuukauden päässä. Haagan Pyörähuollossa jono ulottui toukokuun loppupuolelle. Pyörä ei kuitenkaan makaa huollossa viikkokausia vaan se viedään liikkeeseen vasta varattua aikaa varten – aivan kuin auto.

Jonot johtuvat siitä, että osaavaa henkilöstöä on hankala tai jopa mahdoton palkata pelkäksi korkeimman kysynnän ajaksi. Lisäksi etenkin kivijalkaliikkeissä tila on tiukoilla, joten uudelle huoltopukille ei aina löydy paikkaa.

Silti pyörähuollot auttavat pikaisissa avuntarpeissa. Ketjun katkeamiset, renkaanvaihdot ja katkenneet pinnat hoidetaan pikimmiten – jopa odottaessa. Se on mahdollista, koska huollon kalenterista jätetään osa tyhjäksi juuri pikahuoltoja varten.

Sekä Järvensivu että Niemi kiittelevät liikkeidensä Shimano Service Center -asemaa.

– Yhteistyö Shimanon kanssa on sujunut tosi hyvin. Heillä on ammattitaitoista porukkaa, jonka kanssa työskentelemme mielellämme. Harvoin jos koskaan tulee eteen ongelma, johon emme keksisi yhdessä ratkaisua, Järvensivu kertoo.

– Olemme ylpeitä siitä, että olemme Shimano Service Center. Pyrimme mahdollisimman tehokkaasti ja hyvin tekemään huoltoja sen puitteissa. Olemme tyytyväisiä, että pääsimme verkostoon mukaan, Niemi sanoo.

Shimano Service Center polkupyörän ketjujen vaihto
Kuva Irmo Keizer / Shimano

Vinkit pyörän omatoimiseen huoltoon

Shimano Service Centerin huoltojen välillä pyörää ei kannata pelkästään ajaa. Pyörä toimii parhaiten puhtaana ja ketjut öljyttyinä. Poikkeaviin ääniin kannattaa reagoida heti sekä turvallisuuden että osien kestävyyden takia.

Mitä huoltotoimia suosittelet keväällä pyöräilijän itse tehtäväksi?

Joni Niemi, Pyöräliike Varustamo

  1. Pidä pyörä mahdollisimman puhtaana.
  2. Tarkista ruuvien ja osien kireys säännöllisesti. Katso myös, että komponentit ovat ehjiä. Jos havaitset puutteita, käänny palvelevan asiantuntevan huoltoliikkeen puoleen.
  3. Ilmanpaineet ovat olennaiset. Liian matalilla paineilla on raskas ajaa ja ylipaineiset renkaat voivat jopa puhjeta räjähdysmäisesti.

Jaanus Järvensivu, Haagan pyörähuolto

  1. Voimansiirron täytyy olla puhdas, jotta se ylipäänsä voi toimia kunnolla. Juokseva vesi on kaikista paras. Ota tarvittaessa apuun myös rasvanpoistoaine ja harja. Öljyä ketjut kevyesti ja pyyhkäise ne lopuksi rätillä.
  2. Rengaspaineet. Meillä käy ainakin joka viikko asiakas kysymässä muljuvista vanteista, mutta ongelmana ovat tyhjät renkaat.
  3. Pyörästä ei pitäisi kuulua normaalista poikkeavia ääniä. Jos kuuluu merkillisiä ääniä, pyörä kannattaa viedä liikkeeseen ja kysyä, mistä ääni kuuluu.

Juttu on kirjoitettu kaupallisena yhteistyönä Shimanon kanssa.

[Mainos]

Vastaa

X