perjantai , 19 heinäkuu 2019

Suojaa auringolta – paras aurinkorasva lenkille?

Aurinko paistaa ja vaatekerros vähenee. Samalla kasvaa ihon aurinkosuojan tarve. Mikä on paras suojavoide lenkille?

Lämpimät kelit houkuttelevat päivettyneen ihon hankkimiseen. Eiköhän rusketus tartu, jos vetäisee muutaman lenkin ilman turhia aurinkovoiteita?

Väärin. Ihosi on talven pimeydessä vaalentunut. Jo kymmenen minuuttia voimakkaassa kevätauringossa voi olla liikaa.  Muutaman tunnin kuluttua huomaat ihosi punoittavan.

– Periaatteessa kaikkien valkoihoisten kasvojen iho saa aivan liikaa UV-säteilyä, sanoo ihotautilääkäri Tapio Rantanen.

Rantasen mukaan ihon sidekudos vaurioituu jo pienehköistä päivittäisistä säteilymääristä. Iho veltostuu, kuivuu ja rypistyy. Käytännössä rypistyminen johtuu kuitenkin vuosia jatkuvasta altistuksesta.

– Jos haluaa säilyä vähemmän ryppyisenä, iho kannattaa suojata.  Tärkeintä aurinkosuojaus on ihmisille, joilla on herkästi palava ihotyyppi tai suvussa ihosyöpätaipumusta, Rantanen sanoo.

Toistuva palaminen lisää ihosyövän riskiä. UV-säteily aiheuttaa DNA-vaurioita ihon sarveiskerroksen soluihin. Osa vaurioista korjautuu nopeasti, mutta epäonnistuneet korjaukset jäävät kudoksiin pysyvästi.

Poltetta toukokuusta elokuuhun

UV-indeksi kertoo ultraviolettisäteilyn määrän.  Suojautumistarve alkaa, kun indeksi ylittää luvun 3 eli kohtalainen säteily. Voit tarkistaa päivittäiset uv-indeksit Ilmatieteen laitoksen verkkosivuilta. Etelä-Suomessa aurinko säteilee toukokuusta elokuuhun niin voimakkaasti, että UV-indeksi saattaa olla yli 3.

Mitä korkeammalta aurinko paistaa, sitä vähemmän auringon ja maan välissä on vaientavia otsonimolekyylejä. Aurinkoisena päivänä keskikesällä tarvitset aurinkosuojaa seitsemän tuntia, kello 10–17.

Juoksija saa vain neljäsosan siitä säteilystä, joka osuu maassa makaavaan auringonottajaan.

Aurinko on polttavinta keskipäivällä kello 11–15 välillä. Hyvä muistisääntö kuuluu: kun varjosi on lyhyempi kuin sinä, on erityisesti huolehdittava UV-suojauksesta.

Paksut pilvet vähentävät säteilyn määrää, mutta pilviselläkin säällä voi palaa. Ohuen pilven läpi pääsee noin 90 prosenttia UV-säteilystä. Varjoon heijastuu noin puolet säteilystä.

Juoksija saa vain neljäsosan siitä säteilystä, joka osuu maassa makaavaan auringonottajaan. Tämä johtuu siitä, että pystyasennossa ihostasi on pienempi osa kohti aurinkoa. Hiekkarannalla tai -kentällä saat 20 prosenttia ylimääräistä säteilyä hiekan heijastuksesta.  Myös vesi heijastaa säteilyä. Rannalla voi palaa helpommin myös vähäisen varjon vuoksi.

Tunnista ihotyyppisi

Ihotyyppisi määrää ajan, jonka voit olla auringossa palamatta. Kolmanneksella suomalaisista omasuoja-aika auringossa on vain 10–20 minuuttia. He ruskettuvat vain vähän tai ei ollenkaan.

Ihotyypin tunnistaa ihon, hiusten ja silmien värin perusteella. Jos olet vaaleaihoinen ja -hiuksinen sekä sinisilmäinen, olet herkästi palavaa tyyppiä. Mikäli ihosi on vaaleanruskea ja hiuksesi ja silmäsi ovat ruskeat, siedät aurinkoa noin 30–40 minuuttia palamatta.

Ihotyypin perusteella valitaan aurinkosuojavoide. Vaaleahkoihoisen juoksijan kannattaa aina käyttää vähintään suojakerrointa 30.

Kourallinen voidetta

Aurinkovoiteen suojakerroin kertoo, kuinka monta kertaa pitempään tuotteen käyttäjä voi olla auringossa palamatta. Jos suojakerroin on 30 ja omasuoja-aikasi on 10 minuuttia, voiteen tulisi teoriassa suojata sinua viisi tuntia. Käytännössä suoja on kuitenkin pienempi.

– Tutkimusten mukaan kuluttajat eivät annostele aurinkovoiteita niin paksulti kuin suojakertoimen määrityksessä tehdään. Siksi suoja jää usein noin kolmasosaan pakkaukseen merkitystä kertoimesta, Tapio Rantanen sanoo.

Oikea määrä aurinkovoidetta on 30 ml eli noin kourallinen. Kasvoihin tarvitaan teelusikallinen.

– Suojaa erityisen huolella niska, olkapäät, pohkeet ja reidet sekä korvalehdet. Suojatuotteen levittäminen iholle noin puoli tuntia ennen ulosmenoa antaa paremman suojan, sanoo Iholiiton toiminnanjohtaja Sirpa Pajunen.

Tehoa voi lisätä käyttämällä korkean suojan tuotteita. Suojakerroin 50 ei ole liikaa. Voit myös annostella voidetta toisen kerran ennen lenkkiä, 20–30 minuutin kuluttua ensimmäisestä voitelusta. Kovassa paahteessa voidetta on hyvä lisätä 1–2 tunnin välein.

Edullinen, sporttimerkki vai allergiatuote?

Juoksijalle sopii vedenkestävä aurinkosuoja, joka sietää myös hikeä.

– Sporttiaurinkosuojissa on mietitty vedenkestävyyttä ja pysyvyyttä rankemmassa käytössä, Sirpa Pajunen sanoo.

Sporttivoiteet imeytyvät tehokkaasti. Urheileminen tuntuu mukavammalta, kun ihon pinta ei ole voiteesta tahmea.

Mikäli sinulla on rasvainen iho, ohuemmat geelipohjaiset voiteet ovat hyvä valinta. Paksulla iholla tuhdimpi voide pysyy paremmin. Ohuelle kasvojen ja taipeiden iholle sekä karvaisille ihoalueille voi käyttää ohuempia aurinkosuojaemulsioita.

Kasvoemulsio saattaa olla kilohinnaltaan neljä kertaa muita voiteita kalliimpi. Onko kalliimpi tuote myös parempi?

– Joskus ihmisellä on mielikuva, että kalliilla tuotteella pitää itsestään parempaa huolta. Suojan teho ei kuitenkaan ole kiinni hinnasta. Suojakerroin ja voiteen muut ominaisuudet ratkaisevat, Sirpa Pajunen sanoo.

Onko allergiatunnuksella merkitty aurinkovoide varma valinta?

– Allergioiden ja ärsytysreaktioiden aiheuttajat ovat arvaamattomia, joten reaktion voi saada myös allergiatestatusta tuotteesta, Pajunen sanoo.

Myös lääkeaineet voivat aiheuttaa valoherkistymiä.  Jos saat uuden lääkkeen, kysy lääkäriltä tai apteekista myös lääkkeen aurinkovaikutuksista.

Mitä voiteessa on?

Aurinkosuojatuotteet ovat kosmetiikkaa, jossa perusvoidepohjaan on lisätty UV-suoja-aineita.

UV-suoja-aineet sitovat valon energiaa ja muuttavat sen lämmöksi. Yleensä aurinkovoide sisältää useita eri aurinkosuojakemikaaleja, jotta se suojaisi eri säteilyn aallonpituuksilta ja säilyttää vaikutuksensa auringossa mahdollisimman pitkään.

– Kannattaa valita tuote, jonka pakkaukseen on merkitty UVB- +UVA- suoja. Jos UVA-suojakerrointa ei ole merkitty pakkaukseen, niin pyöreä UVA-logo kertoo, että UVA-suoja on riittävän suuri eli 1/3 UVB-suojasta, Sirpa Pajunen sanoo.

Yleisimmin voiteissa käytettyjä suoja-aineita ovat oktokryleeni, butyylimetoksidibentsoyylimetaani ja titaanidioksidi. Titaanidioksidi on sallittu elintarvikeväri, joka ei imeydy ihoon, vaan heijastaa säteilyä pois ihon pinnalta. Butyylimetoksidibentsoyylimetaani taas suodattaa erityisesti UVA-säteitä.

Oktokryleeni voi aiheuttaa allergiaa, varsinkin jos olet allerginen tulehduskipulääkkeissä käytetylle ketoprofeenille. Suotimista yleisin allergian aiheuttaja on kuitenkin oksibentsoni, joka löytyy tuoteselosteesta nimellä Benzophenone-3. Oksibentsonia käytetään Euroopassa vähän.

Pesulle lenkin jälkeen

Aurinkovoidetta ei jätetä iholle seuraavaa lenkkiä odottelemaan. Miksi?

– Pesemällä ja kosteuttamalla palautat ihon normaalitilaan lenkin jälkeen. Jos vedenkestävä suoja jää kalvoksi iholle, se voi tukkia ihohuokosia, kertoo farmaseutti Riitta Hovinmaa.

Lenkin aikana voiteeseen tarttuu myös ilmasta ja omasta hiestä epäpuhtauksia. Pese aurinkosuoja pois saippualla.

– Suosittelen pesunestettä, jonka ph on 5,5 eli lähellä ihon omaa, lievästi hapanta ph:ta. Siten ihon suojakerros ja kosteus pysyvät tallella, Hovinmaa sanoo.

Hoitoa palaneelle iholle

Hoida palanut iho nopeasti. Lievittämättä oireet lisääntyvät vielä 12–24 tuntia.
Viilennä ihoa vedellä, esimerkiksi suihkulla tai kylmillä hauteilla.

– After sun -tuotteet tai aloe vera -geeli viilentävät ja palauttavat ihon kosteustasapainoa, Riitta Hovinmaa suosittelee. Voit sivellä palaneeseen kohtaan hydrokortisonivoidetta 2–3 kertaa päivässä. Myös suun kautta otettu kipulääke lieventää oireita.

Ensimmäisen asteen polttamassa iho punoittelee päivän tai pari. Parin viikon kuluttua palanut alue hilseilee lievästi.

– Aurinkoon ei pidä mennä, ennen kuin iho on kuntoutunut. Jos kuitenkin lähdet ulos, kun iho on vielä arka, valitse varjopaikat ja pue päällesi tiheästä kankaasta valmistettu vaate, Sirpa Pajunen sanoo.

Pajusen mukaan paras materiaali on uv-suojakangas.  Riittävän suojan tarjoaa myös tiukkaneuloksinen puuvilla ja kerrospukeutuminen.

Toisen ja kolmannen asteen auringonpolttamassa on punoituksen lisäksi pinnallisia rakkuloita ja turvotusta. Niiden hoitoon tarvitaan lääkärin ohjeet.

Lue lisää: https://www.allergia.fi/, säteilyturvakeskus, https://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste, https://www.kosmetiikka-allergia.fi/

Kuinka paljon rusketusta?

Ruskettuessaan iho puolustautuu UV-säteilyn haitallisia vaikutuksia vastaan. Ihon pinnalla oleva pigmentti tummuu, solut alkavat tuottaa lisää tummaa pigmenttiä ja iho muuttuu paksummaksi. Jatkuva rusketus kasvattaa auringon aiheuttamia terveysriskejä.

Saat auringon terveyshyödyt, vaikka käytät aurinkosuojavoidetta. Esimerkiksi D-vitamiinin muodostukseen tarvittava päivittäinen säteilymäärä on pieni.

Auringon säteily sisältää näkyvän valon ja lämpösäteilyn lisäksi noin 5 prosenttia ultraviolettisäteilyä. Siitä suurin osa on pitkäaaltoista UVA-säteilyä, joka tunkeutuu syvemmälle ihoon.

Lyhytaaltoinen UVB-säteily jää ihon pintaan. UVB-säteet ruskettavat, mutta ne myös polttavat. Sekä UVA- että UVB-säteily vanhentavat ja altistavat ihosyövälle.

UV-säteilyllä on myös hyviä vaikutuksia. Säteily edistää D-vitamiinin muodostusta iholla ja lieventää ihosairauksia, kuten atooppista ihottumaa ja psoriasista.

Saat auringon terveyshyödyt, vaikka käytät aurinkosuojavoidetta. Esimerkiksi D-vitamiinin muodostukseen tarvittava päivittäinen säteilymäärä on pieni.

– Saat kesäaikaan riittävästi säteilyä, jos kämmenien kokoinen alue ihostasi altistuu auringolle kolme kertaa viikossa. Alle puoli tuntia riittää, Sirpa Pajunen sanoo.

Aurinkosuojaus maratonille

Testaa kisassa käyttämäsi tuotteet lenkillä etukäteen. Kutisevalla iholla on kurja kisata. Valitse asu, jonka tahriintuminen aurinkosuojaan ei harmita.

1. Käytä vedenkestävää tuotetta. Suojakerroin 30–50.
2. Levitä voide tunti ennen kisaa. Määrä: ainakin kourallinen. Anna imeytyä 30 min ja toista käsittely.
3. Muista vaatteiden ja ihon rajakohdat. Korviin, nenään ja huuliin tehoaa aurinkosuojapuikko.
4. Jos juokset päälaki paljaana, sumuta hiuspohjaan ohutta aurinkosuojaa.
5. Lippa varjostaa kasvot ja silmäluomet.
6. Aurinkolasit suojaavat silmätulehduksilta ja kaihialtistukselta.
7. Herkkäihoinen, käytä pitkähihaista teknistä paitaa. Tumma ja väljä paita on viilein.
8. Juo matkalla reilusti ja nauti suoloja, niin ihosi nestesatapaino säilyy.
9. Viilennä ihoa: mene suihkun läpi tai ota märkiä sieniä. Käytä tien varjoisaa puolta.

Teksti Satu Alavalkama Kuva Shutterstock

Juttu julkaistu Juoksijassa 4/2016

Tarkista myös

Hyypänlaaksonjuoksu – Kauhajoki 17.7.2019

Miehet 5 km 1 Matti Rintala TeRi 18.00 2 Ari Hietikko KRS 18.17 3 Mikko …

Vastaa

X