maanantai , 30 marraskuu 2020

Terveyttä ja kestävyyttä omenasta?

Suomalaiset omenat ovat alkusyksyllä parhaimmillaan. Vanha sanonta ”omena päivässä pitää lääkärin loitolla” ei ole tuulesta temmattu, sillä omenat ovat erittäin terveellistä ravintoa.

Omenan supervoimat ovat peräisin runsaasta määrästä erilaisia polyfenoleja, kuten flavonoideja, jotka tukevat terveyttä monella tapaa. Omenassa on myös paljon vesiliukoista ravintokuitua, joka sekin esimerkiksi auttaa alentamaan kolesterolia sekä tasaamaan verensokeria.

Omena sisältää myös monia vitamiineja ja kivennäisaineita, mutta toisaalta mitään niistä ei ole erityisen paljon. Energiaa omena sisältää vain vähän ja se on peräisin hiilihydraateista.

Teoriassa omenat saattaisivat sopia erityisen hyvin kestävyysurheilijalle. Rottakokeissa on saatu viitteitä siitä, että omenoiden polyfenolit voivat muuttaa lihassolutyyppien jakaumaa kestävyysurheilijalle edullisempaan suuntaan (1, 2) sekä lisätä lihasten hiussuoniston määrää (3). On tietenkin epäselvää, voiko samoja vaikutuksia esiintyä ihmisellä ja mikäli näin on, täytyisikö omenoita nauttia mahdottoman suuria määriä.

Joka tapauksessa omenat sopivat mainiosti juoksijan ruokavalioon. Herkkävatsaisen ei tosin kannata nauttia omenoita juuri ennen lenkille lähtöä, sillä ne sisältävät varsin runsaasti ravintokuitua sekä fruktoosia, joka on kohtuullisina määrinä nautittuna oikein hyvä energianlähde urheilusuorituksessa, mutta suurina määrinä voi aiheuttaa vatsavaivoja.

Omenoita syötäessä mietityttää usein myös kuorimisen hyödyt ja haitat, sillä iso osa arvokkaista ravintoaineista sijaitsee juuri hedelmän kuoriosassa. Ruokaviraston mukaan ulkomaisiakaan hedelmiä ei kuitenkaan tarvitse kuoria, sillä kasvinsuojeluainejäämien suurimmat sallitut enimmäismäärät asetetaan niin, että tuote on turvallinen myös kuorineen syötynä.

Lisäksi hedelmien pesu poistaa karkeasti arvioiden noin 30–40 % kuoressa olevista jäämistä. Peseminen on erittäin tärkeää myös sen vuoksi, että sen ansiosta pääsee eroon epäpuhtauksista, kuten pölyistä ja bakteereista.

Plussat ja miinukset

+ paljon terveydelle edullisia flavonoideja
+ nostaa tasaisesti verensokeria ja pitää hyvin nälkää loitolla
+ herkullisia, sopii syötäväksi sellaisenaan ja monissa ruoissa
+ kotimaiset omenat ovat ekologista ravintoa

– runsas fruktoosipitoisuus saattaa aiheuttaa vatsavaivoja

Lähteet: 1. Mizunoia W et al. Fast-to-slow shift of muscle fiber-type composition by dietary apple polyphenols in rats: Impact of the low-dose supplementation. Anim Sci J 2017;88(3):489-499.

2. Mizunoia w et al. Improvement of Endurance Based on Muscle Fiber-Type Composition by Treatment with Dietary Apple Polyphenols in Rats. PLoS One 2015;10(7):0134303.

3. Yoshida Y et al. Dietary apple polyphenols increase skeletal muscle capillaries in Wistar rats. Physiol Rep. 2018;6(18):e13866.

Teksti Kaisa Sali Kuva Scanstock photo

Juttu julkaistu Juoksijassa 6/2020

Tarkista myös

Kasviksista terveyttä ja juoksuvauhtia

Kasvisruoka on tämän hetken kuumin ruokatrendi ja hyvä niin! Ruokavalion perusta kannattaa ehdottomasti rakentaa kasvikunnan …

Vastaa

X