lauantai , 28 marraskuu 2020

Urheilujuoma ja -geeli koettelevat hampaita

Urheilujuomat ja -geelit tarjoavat täsmäenergiaa kestävyysliikuntaa, mutta ikävä kyllä ne vaarantavat hammasterveyden. Tämä ei ole ongelma harvakseltaan käydyissä kisoissa, mutta päivittäisessä treenissä asia kannattaa huomioida.

Hiilihydraattia sisältävä urheilujuoma tai -geeli saa aikaan happohyökkäyksen, jonka seurauksena hampaan pinnalla elävät bakteerit alkavat tuottaa happoja. Tämän seurauksena hampaan reikiintymisriski kasvaa.

Jopa sokeriton hapan tuote saa aikaan hampaan pinnan pehmentymisen ja liukenemisen eli eroosion. Monesti urheilujuomat ja geelit ovat sekä happamia että makeita.

Hammaseroosion ja reikiintymiseen päätyvän karieksen vähentämiseksi juoksijan kannattaa noudattaa säännöllistä ateriarytmiä ja terveellisiä elämäntapoja. Hampaiden pitäisi kestää säännöllisen ateriarytmin mukaiset 5–7 hiilihydraatin aiheuttamaa happohyökkäystä vuorokaudessa. Happamia tuotteita voi suositusten mukaan nauttia korkeintaan 2–4 aterialla.

Vältä energiatuotteiden tiheää käyttöä harjoituksissa.

Eroosion ja karieksen kannalta haitallisinta on nauttia happamat ja sokeriset tuotteet usein – pienikin annos käynnistää reaktiot. Juuri näin tapahtuu juoksijalla, joka nauttii geelinsä tai urheilujuomansa energiansaannin kannalta optimaalisesti 20–30 minuutin välein.

Lenkillä suu kuivuu, koska sylkeä erittyy rasituksen aikana lepoa vähemmän. Näin syljen huuhtova ja suojaava vaikutus vähenee ja happojen vaikutus korostuu.

Yhden juoksulenkin aikana voi pahimmillaan tulla kaikki päivän happohyökkäykset täyteen. Usein toistuessaan tällainen tapa on erittäin vahingollinen hampaille. Parasta onkin jättää toistuvat hyökkäykset kisoihin sekä harvoihin niihin tähtääviin energiantankkaustreeneihin.

Noin tunnin pituisilla lenkeillä nestehävikkiä ei tarvitse korvata vaan riittää, että juot juoksun jälkeen. Viikoittaisella rauhallisella pitkiksellä vesi sopii janojuomaksi – samalla keho tottuu nopeasti käytettävien hiilihydraattivarastojen tyhjenemiseen.

Hiilihydraattien aiheuttama happohyökkäys kannattaa katkaista ksylitolipastillilla tai -purkalla. Hammaslääkäri ja tohtorikoulutettava Viivi Alaraudanjoki Oulun yliopistosta suosittelee suun huuhtelua vedellä urheilujuomien nauttimisen jälkeen sekä juustopaloja tai muuta kalsiumpitoista. Juustoakaan ei tosin kannata liikaa napostella sen sisältämän kovan rasvan vuoksi.

Juoksijan on tärkeä noudattaa Alaraudanjoen ohjetta: hampaita ei kannata pestä välittömästi happaman nauttimisen jälkeen. Hampaat kannattaa pestä jo ennen aamupalaa fluoritahnalla ja illalla viimeisenä mahdollisimman kauan happaman tuotteen nauttimisen jälkeen. Muista puhdistaa myös hampaiden välit.

Hammaslääkärin ja suuhygienistin hoitokäynnillä juoksijan kannattaa mainita urheiluharrastuksesta sekä urheilu- ja palautusjuomien käytöstä. Hampaiden selkeää erosiivista kulumista on havaittavissa lähes viidenneksellä suomalaisista ja erosiivinen kuluminen on vakavaa lähes joka kymmenennellä.

Suomalaisista lähes puolet tarvitsisi eroosioon liittyvää ennaltaehkäisevää neuvontaa. Juoksijoilla osuus lienee vieläkin suurempi happamien tuotteiden ja urheilujuomien käytön takia.

Mitä eroosio on?

> Hammaskiilteen pehmenemistä ja liukenemista.
> Johtuu happamien tuotteiden kuten urheilujuomien, mehujen, virvoitusjuomien sekä hedelmien ja marjojen nauttimisesta. Tutkimustuloksissa on myös viitteitä siitä, että lähes kaikki aiemmin hammasterveellisenä pidetyt makuvichyt ovatkin hampaille haitallisia.
> Pehmennyt hammaskiille on myös altis mekaaniselle kulumiselle esimerkiksi hampaiden harjauksen tai hampaiden yhteen puremisen seurauksena.
> Joskus eroosion syyt eivät löydy ruokavaliosta, vaan kulumisen taustalla voi olla refluksitauti eli vatsan sisällön nousu takaisin ruokatorveen. Asian selvittäminen vaatii käyntiä lääkärillä.

Eroosion vaikutukset

> Ensimmäisinä ongelmina ovat vihlonta ja esteettiset ongelmat.
> Pitkälle edetessään erosiivinen kuluminen voi johtaa purennan madaltumiseen ja purentavaivoihin.
> Etuhampaiden kärjet voivat muuttua läpikuultaviksi ja helposti lohkeileviksi. Hampaista tulee kiilteen ohentuessa keltaiset ja hampaiden pinnoista kuoppaisia – jopa kokonainen pinta voi olla laakealla kuopalla.

Juoksijan hammasvinkit

1 Janojuomana vesi riittää monelle lenkille ja lenkin jälkeen nestehävikin korvaamiseen.
2 Nauti happamat tuotteet ruokailun yhteydessä.
3 Älä napostele.
4 Huuhtele suu vedellä varsinkin urheilujuomien jälkeen.
5 Syö pala juustoa tai muuta kalsiumpitoista juotuasi urheilu- tai palautusjuomaa.
6 Tutki eri urheilujuomien kalsium- ja fosfaattimääriä tuoteselostuksesta, enemmän on parempi hampaiden kannalta.
7 Syö marjat ja hedelmät kokonaisina – pureskelu lisää syljeneritystä, joka suojelee hampaitasi.
8 Harjaa hampaasi kahdesti päivässä fluorihammastahnalla – aamuisin jo ennen aamupalaa.
9 Puhdista myös hammasvälisi esimerkiksi hammasväliharjalla.
10 Käy säännöllisesti hammashoidossa ja mainitse tarkastuksen ja muun hammashoidon yhteydessä urheiluharrastuksestasi. Kysy eroosiosta ja muusta suun terveydestäsi lisää suuhygienistiltäsi ja hammaslääkäriltäsi. He antavat omahoitoosi täsmävinkit juuri sinulle.

Teksti Jussi Okkonen, Suuhygienisti Jussi Okkonen, Oral hammaslääkärit, Koskikeskus, Tampere.

Juttu julkaistu Juoksijassa 2/2017.

Tarkista myös

Nyyttärimaraton – Helsinki 24.11.2020

Maraton 1 Aarno Lehtola 3.43.04 2 Veikko Ollila 4.17.08 3 Pia Auvinen 4.34.22 4 Jani …

Vastaa

X